Učitele si sám člověk vybírá...

Anebo přinejmenším každý vstřebává  podněty různě od mnohých osob. Nemusí se jednat pouze o učitele v jednom slova smyslu. Jsou to zkrátka lidé, kteří mají co předat...

Zjistila jsem, že učitele si podvědomě sama vybírám, přinejmenším vnímám lépe osoby, u nichž si jsem vědoma, že se mohu něco přínosného dozvědět. Spíše záleží, zda ten, na koho jsme napojeni nám předává to co, potřebujeme, závisí na tom, jak vnímáme. Vnímat můžeme  i stejné věci dost odlišně, když nám dvě osoby předávají stejné informace tak pokaždé to zpracujeme jinak. Nebo zapamatujeme . Učitelem může být samozřejmě kamarád a naprosto jednoznačně kniha. Kdesi jsem četla, že čtení knih zemřelých autorů je dokonce vlastně takový "rozhovor s mrtvými"  v tom případě jsem možná přeborník.

Na škole na mne udělalo dojem hned několik osob z nejrůznějších příčin: Dějepisářku jsem přímo hltala, měla totiž veliké oči navrch hlavy v brýlích, učitelku literatury, která stála s hedvábným šátkem pravidelně přímo přede mnou face to face sice o poznání méně, ale netuším, zda to bylo kvůli mým dobrým slohům anebo spíše kvůli časté absenci mého sešitu na pracovní desce. Ale zdálo se mi, že mluvila nejvíc ke mně, velmi naléhavě a těžím z ní v podstatě dodnes. Asi mi spíš mluvila do duše. Doporučila bezpočet dříve cenzurovaných knih, o kterých se dnes opět tolik nemluví. Pak hudebka, kde jsme se u každého druhého hudebního skladatele dozvěděli, jak byl nesmírně lidský, až nejednou nám z toho zvlhlo oko...

A také jsem si vybrala učitele a učitelky zpěvu a hry na kytaru, od každého jsem skládala tu svoji mozaiku doplněnou hojným poslechem doporučovaných alb... Dalším úkazem byli učitelé, kteří upoutali z dočista jiného důvodu, například když často používali některá slova, například "ve své podstatě"  anebo používali zaklínací formulku :" Za našimi branami na vaše místo čeká celá řada dalších, my nejsme žádný zaopatřovací ústav..." Avšak pak hrozilo, že člověku uvízne právě jen toliko, co je takové příznačné až značkové, řekla bych. Naopak vím, že některým jsem se i vyloženě schovávala za zády ostatních a o jiných se mi zdály leta, lidi, leta, ty nejhrůznější až hororové sny.

Podvědomě si své učitele vybíráme podle toho, jak na nás působí, jak moc nám jsou podobní...Také v situaci která nás zrovna přepadla. Anebo jak se říká rovný k rovnému, podobný k podobnému... Ve své podstatě to je velmi zajímavé, protože ve vašem okolí vás zaujme stoprocentně určitě někdo jiný něčím, čeho si zase nevšimneme my...Té podoby třeba si všímat, občas to je přímo fyzikální fenomén.

Snad to souvisí též s vnímáním autorit, podvědomě člověk tuší, zda tu kterou autoritu uznává či nikoliv, zda je  mu vnucená, vlichocená, či zda je, a to bych řekla, že je nejcennější, při-ro-ze-ná a přináší nám tudíž radost z předaného a naučeného! 

Nakonec cosi nás mohou naučit i děti, které mají kolikrát více jasno a řeknou přímo, co si o daném problému myslí, a to naprosto bez skrupulí....  Ale konečně- nazavrhujme ani opilce,  tuhle jeden s kapesníkem a čtveráckými uzlíky na hlavě a kravatou přes paži jal se u baru zpívat: "Již vzhůru psanci této země, již vzhůru všichni jež hlad zhnět, teď duní právo v jícnu temně a výbuch zazní naposled... "A to poté, co spořádal notný talíř noků.

Někdy však učitel musí před žactvem přímo uprchnout, podobně jako velký Jan Amos přes Růžový palouček, anebo ho upálí na hranici  inkvizice jako Giordana Bruna, protože nepoznala, že je učitelem, či dokonce vyhlásí, že je Relegatus Bohemia, dále již jen (RB), vypovězen z Čechie, z Česka ale nejradši snad z Čech. V tom by mohl být podstatný rozdíl, z Čech se utíká těžce, kdežto z Čechie to pak může jít  celkem snadno. 

 

 

Autor: Dita Jarošová | neděle 21.1.2018 23:49 | karma článku: 14,06 | přečteno: 214x
  • Další články autora

Dita Jarošová

Mámagraf /fejeton

Takže jsem překročila určitou věkovou lajnu abych se poprvé vydala na preventivní prohlídku prsou. První potíž byla najít parkovací místo, nakonec jsme zaparkovaly na dvoře střední školy, kde studuje můj syn. Vzala jsem sebou mámu

6.4.2024 v 20:12 | Karma: 11,25 | Přečteno: 433x | Diskuse| Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma: 9,71 | Přečteno: 331x | Diskuse| Kultura

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma: 13,72 | Přečteno: 344x | Diskuse| Kultura

Dita Jarošová

Archa panenek...

Při rutinní selekci odpadků u kontajnerů mne jasksepatří zasáhly drsné záběry: vzhledem k povinnému sledování dětského pořadu Operace Jau mne šokoval pohled na otevřený kufr plný nahých tělíček panenek útlých těl, tak tenkých

2.3.2024 v 13:40 | Karma: 14,12 | Přečteno: 310x | Diskuse| Kultura

Dita Jarošová

Cucáci

Vždycky jsem si říkala, jak se může poznat, když někdo se nachází ve věkovém období zvaném cucák. Kolem Valentýna mne však potkala zajímavá situace, od letoška jsem o hodně chytřejší, co se týče tohoto pozoruhodného označení...

20.2.2024 v 22:04 | Karma: 12,16 | Přečteno: 422x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 561
  • Celková karma 11,55
  • Průměrná čtenost 386x
Bloggerka, spisovatelka, autorka knihy Opravdickej mafián 2019, eseje: Jsem jedním z tónů všech písní Tvých. Jsem žena  tvůrčí a optimistická, jinak ještě pedagog, hudebník a rodič se smyslem pro humor... "Hudba je nejkrásnější jazyk" Jan Werich

"Jsem, kdo jsem... "https://uloz.to/file/snlsnxnUdh7g/dj-eseje-pdf

 

Chtěla bych zde podpořit všeobecné vnímání života kol kolem a inspirovat svými nápady... Jak se zdá, tepe to tu celkem slušně!

http://www.ditka-pete.webnode.cz

https://uloz.to/file/snlsnxnUdh7g/dj-eseje-pdf

 

Seznam rubrik

Oblíbené články